Kenapa Aku Penat~

Posted by rixals ismail



Selama beberapa tahun aku telah merungut kerana kurang tidur dan terlalu banyak tekanan dalam hidup, akan tetapi sekarang kini aku tahu kenapa ianya berlaku (the real reason) :

Aku keletihan kerana terlebih kerja... nak tau kenapa? Di bawah ini aku akan tunjukkan kenapa aku mempunyai beban kerja yang lebih dan ianya adalah benar dan bukan rekaan aku :

Populasi penduduk Malaysia sekarang adalah 23 juta orang.
1.7 juta darinya sudah bersara.
Jadi tinggal 21.3 juta orang.

1.3 juta pula adalah golongan kanak2 bawah 6 tahun.
Jadi tinggal 20 juta orang.

Dari 20 juta ini, 7 juta masih belajar (tadika, sekolah, kolej,
Universiti dll).
Jadi tinggal 13 juta orang yang boleh buat kerja.

Dari 13 juta ini, 5 juta orang adalah pekerja kerajaan yang pergi kerja tapi tak buat kerja.
Jadi tinggal 8 juta orang yang boleh buat kerja.

Tolak 3 juta orang yang duduk dalam hutan (tentera darat) pasal diorang nie nak kerja macam mana... tinggal dalam hutan.
Dah tinggal 5 juta orang yang boleh buat kerja....

Dari jumlah itu, tolak 2.7 juta orang yang menganggur dan tak der kerja, surirumah, pekerja yang kena VSS, orang2 tua, fresh university student, kena buang kerja dll).
Tinggallah 2.3 juta orang yang boleh buat kerja.

Dari jumlah ini, sebanyak 1,215,512 orang dilaporkan sakit dan kini berada di dalam hospital di seluruh Malaysia (tak kiralah hospital swasta ke atau hospital kerajaan dan ini termasuklah hospital gila).
Dah tinggal 1,084,488 orang yang boleh buat kerja....

Sekarang ini mengikut bancian terkini, terdapat 1,084,486 orang di dalam penjara dan Pusat Serenti di seluruh negara.
Jadi dah tinggal 2 orang yang boleh buat kerja...

Dan 2 orang itu adalah engkau dan aku...

Dari dua orang ini... engkau SEKARANG INI masih duduk depan komputer, main internet, main games, reading jokes, membaca email, main chat dan tak buat kerja langsung... jadi tinggallah Aku sorang yang buat kerja dalam Malaysia nie...

Mana aku tak letih!!

Jadi sedarlah skit.... dahhhh..!!! pi buat kerja!!!

Tips Berguna Kalo Korang Jumpa Hantu.. ngehehehhe

Posted by rixals ismail



Pocong
Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu rana dia tidak pakai apa apa pun, selain kain kapan pembungkusnya tu.

Langsuir
Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.

Pontianak
Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.

Hantu Raya
Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi tuan dia. Cara mengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.

Hantu Galah
Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada disitu.

Jerangkung
Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja, dan paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.

Toyol
Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu sen berguni-guni. .nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya... lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu

30 September 2011

Posted by rixals ismail




Buat sahabatku yg selalu ada tatkala aku memerlukan, ikhlas dari naluriku, terima kasih sering mendidikku,berkongsi masalah denganku, berselisih pendapat denganku, meniup semangat kepadaku, ku mohon padaMu ya Allah, Kau kuatkanlah ikatan ukhwah antara jiwa2 kami, kerana jiwa ini sentiasa menjadikan rindu padaMu tumbuh dalam perjuangan Islam..Selamat Hari Lahir Abdul Rahman Azhar.

Berkecil Hati

Posted by rixals ismail



PERNAHKAH anda merasa berkecil hati kepada seseorang? Suatu soalan yang sememangnya tidak harus dilontarkan di sini. Seorang yang dikatakan lahir sebagai manusia normal seharusnya punya rasa ini. Bukan namanya manusia kalau tidak pernah berkecil hati.

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula yang bergelar status manusia. Makhluk yang dilimpahi dengan berencam rasa dan emosi. Antara rakan dan taulan, saudara-mara atau pun adik-beradik sudah tentunya lagi. Pokoknya di sini, mengapa mesti berkecil hati?

Pelbagai teori boleh dijelaskan demi merungkai satu-persatu psikologi manusia yang sering dan mudah untuk merasa berkecil hati. Jelasnya, tidak semua manusia mudah untuk berkecil hati. Ada orang begitu selamba sahaja walaupun ditimpa pelbagai cemuhan dan perkara yang menyakitkan hati.

Ada pula yang baru sahaja tidak diberikan perhatian, baru sahaja dipinggirkan oleh rakan sudah memuncungkan mulut sedepa, berkecil hati tidak sudah-sudah. Ya, mengkaji sejauh mana tahap perasaan manusia normal untuk berkecil hati ini memang menarik, walaupun kekadang itu terlalu sukar untuk ditafsirkan.. hmm ntah lahhh

FiFi D Cool Guy~

Posted by rixals ismail





Perpisahan itu akan selalu ada, karena kita pernah berjumpa, bersama, dalam canda tawa dan bahagia. Setiap titis air mata yang tertumpah di hari ini, akan menjadi saksi atas jalinan ukhuwah yang selama ini kita simpul seerat-eratnya.
Tak ada kata yang pantas terucap kawan….. hanya derai bening yang selalu bertaburan, mengucap selamat jalan, silakan lanjutkan perjuanganmu ke arah yang lain, ditempat yang baru, yang akan menjadi jarak pertemuan kita.


Hari ini, jiwa dan naluri kita kembali terluka atas perpisahan raga. Namun percayalah kawan….. hati kita akan selalu terikat. Jalinan ukhuwahnya akan semakin erat, semakin jauh ragamu melangkah, semakin hatimu mendekat.

Tidak usah terlalu bersedih, kawan….. berbahagialah, karena engkau akan menemukan suasana yang baru, bukan disini lagi, tapi disana. Cukuplah setiap kenangan yang telah kita tanam, akan menjadi kenangan yang tumbuh subur, menyemaikan benih-benih diantara kita. Karana kita tak harus disini, kita tak harus selalu bersama, kita harus melanjutkan langkah ini, mungkin ke tempat yang lain, yang siap untuk kita tapaki.

Perkuat langkahmu kawan….. yakinkan diri dan hatimu, hari esok pasti lebih cerah, hari esok adalah harapan yang harus diraih, hari esok adalah bahagia. Yakinlah kawan, cinta dan cita kita selalu bersatu. Kita akan bersatu selamanya, dalam cahaya persahabatan ini.

Kawan….. segala rindu yang akan muncul, segala nafas yang akan berhembus, segala harapan yang akan kita raih, segala langkah yang akan kita ayunkan, yakinlah disana ada kejayaan. Di sana ada keberkatan, dan di sana pasti ada jalinan.



Kawan….. biarkan aliran airmata ini jatuh sesukanya, biarkan dia mengalir, mengucap kata seindah-indahnya. Biarkan dia, karena airmata tak bererti sedih, airmata tak bererti duka, airmata adalah juga lambang bahagianya hati. Biarkan dia menemani kita di hari ini. Biarkan…..Karana dia memang hadir untuk ini, untuk sebuah perpisahan.

Di hari yang baik ini, ku menyusun sepuluh jari ampun dan maaf sekiranya ada waktu waktu antara itu ada membuat dirimu terasa hati, terkasar bahasa, terbuat apa yang tidak d sengajakan. Halalkan makan dan minum, ampunkan semua dosa dosa yg telah ku lakukan padamu.

Sahabat….. selamat melanjutkan langkahmu, selamat berjumpa lagi di dlm kejayaanmu, dalam senyum yang lebih indah…..

9 Tahun~

Posted by rixals ismail



9 tahun dah???? Lama tak?? hahaha .. lama kan aku keje kat kompeni aku skunk neh.. 9 tahun.. perghhh... kalo tawen dah ramai dah anak aku kan.. hahaha... banyak kenangan kat kompeni aku ni.. tgk orang masuk.. orng keluar... teringin gak nak cuba tmpt laen tp masih blm kesampaian.. kekekee... aku pon x tahu nak cite pe sbnrnya.. nntilah aku sambunk k..

Keciwa~

Posted by rixals ismail



- Kecewa dengan apa yang telah terjadi
- Kecewa dengan setiap apa yang aku lakukan
- Kecewa dengan perbuatan aku yang melampaui batas
- Kecewa dengan sikap aku yang membuatkan orang tak suka aku
- Kecewa dengan pelbagai rentak kehidupanku
- Kecewa di saat aku memerlukan, tiada yang sanggup memberi bahu
- Kecewa atas kejujuranku yang membawa kebencian orang lain
- Kecewa kerana orang tidak mempercayaiku
- Kecewa d sebabkan aku perbalahan kadang2 terjadi
- Kecewa rupanya aku tidak d senangi sesetangah pihak

Aku dah cuba menyenangi hati semua orang, tapi aku x boleh jadi sempurna,
dan takkan sesempurna, sampai bila2,, aku ada kelemahan..

Sharekan

Posted by rixals ismail



Di dalam menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan, selain sifat harga menghargai, kejujuran amat penting kerana sahabat yang paling menguntungkan adalah seorang sahabat yang jujur, suka berterus terang dan tidak menyembunyikan sesuatu dari anda, apatah lagi perkara itu boleh membawa keburukan kepada diri anda.


Sekiranya anda telah berlaku jujur terhadap sahabat dan rakan anda…Alhamdulillah…Tetapi ada juga sesetengah manusia di dunia ini mereka menjalinkan hubungan silatulrahim dan persahabatan adalah kerana inginkan sesuatu semata-mata. Dan ada juga yang suka memilih bulu dalam persahabatan. Mereka memilih orang-orang tertentu untuk di jadi sahabat supaya mereka mendapat manfaat daripada persahabatan itu, bukannya atas dasar keikhlasan dan kejujuran kerana Allah SWT tetapi bak kata pepatah “ada udang disebalik batu”.

bagi aku persahabatan atau hubungan adalah sesuatu yang amat rumit semakin kita dekat dengan seseorang maka apabila dikecewakan maka akan semakin rasa benci tertanam dalam dijiwanya..sampai ada pepatah benci dan suka perbezaannya hanya setipis kertas..sehingga banyak orang yang pernah dikecewakan tidak memiliki kepercayan yang sangat kepada orang lain dan bersikap melarikan diri defensif terhadp orang lain..dan tidak mau mengetahui dan berdekatan lebih dekat ke orang
lain.

Tommy..

Posted by rixals ismail



ni request dr my lit Tommy, suh letak picture2 kawen dia kat my blog... bio meriah sket kowt agaknye .. ke memang asyik la nak nyakat aku suh kawen kawen kawen... alahai.. t aku kawen erk tommy.. ko nak sponser baju kawen aku kan kan kan.. xmo la warna torkos tu.. aku nak warna itam puteh ek ek ek.. kekekke... Selamat Pengantin Baru.. Semoga Berbahagia Ke Anak Cucu.. haa lagi satu.. meh pinjam device ko tu kau nak men Angry Bird la.. sonok plak aku nak men ek ek ek.. kekeke...

video
Nikah Kat Mesjid.. Laju je sebut..
















Selamat Pengantin Baru

Posted by rixals ismail




28 Mei 2008, itulah tarikh Sahabat baik aku Rahman selamat di ijabkabul bersama pasangannye Siti Hanida di masjid Kg Rinching Hilir. Dengan sekali nafas, sahlah mereka sebagai suami isteri setelah setahun bertunang. Seminggu terakhir ni, banyak masa aku bersama man. Aku cuba menjadi yang terbaik untuk menyenangkan hatinya. Menolong apa yang perlu. Membantu apa yang di perlukan. Sedih bercampur gembira tatkala dengan mudah dia melafazkan akad. Aku tak tahu nak cerita apa. Tapi dialah seorang sahabat aku yang bagi aku amat baik dalam terbaik.





Ya Allah telah kau pertemukan aku dengan seorang sahabat yang amat mulia bagiku. Ya Allah panjangkanlah umur sahabatku Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,terangi hatinya dengan nur pancaran iman.Tetapkanlah hatinya,perluaskanlah rezekinya, dekatknlah hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama, dunia dan akhirat



Ya Allah Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang bekeluarga. Kau rahmatilah hidupnye dalam menjalani hidup suami isteri. Engkau kurniakanlah baginya keharmonian rumah tangga, keceriaan cahaya mata, dan kebahagiaan dalam rumahtangga.




Ya Allah
kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan hidup di dunia akhirat kelak. PadaMu aku memohon Ya Rabbi, Ya Salam..

Penat!!!

Posted by rixals ismail



Lately banyak betul keje nak kena buat... penat sangat sangat penat... lepas satu projek, nak kena siapkan projek laen, belum siap projek yang perlu d buat, dah kena buat plak kerja yang laen, tengah buat kerja yang laen, dah d bagi lagi keja yang laen, adoyaiiii, lama lama kerja pon tak habis, makin melambak adalah, bayangkanlah manusianye berapa kerat, projeknya ada 7, dah tu dalam banyak manusia tu ada pulak la yang tak tahan kot nak belah dah, dapat better offer, makin sikit lah manusia manusia ni nak kena buat kerja yang rasanya terlalu crowded banyak, team mate aku, dapat pulak kerja laen yang perlu di buat dan di pegang di samping projek projek yang perlu di siapkan, gi mana sih, mana mau habis dong, sampai kadang kadang semua orang blurrr bila di tanya, kena bagitahu dulu projek mana then baru leh jawab segala persoalan dan adakalanya tertukar tukar, kelakar pon ada, hahhaha, tapi itulah, walaupun banyak kerje, semua cuba buat yang sehabis baik, semua cuba tidak mengeluh walaupun kadang kadang ada jugak la dengar keluhan kecil, "TEAMWORK" tu yang best ngan semua yang terlibat, semua sepakat, kerjasama dalam team amat tinggi dan seronok, walaupun kadang kadang semua tertekan, tapi bila dah bersama sama mendukung cita cita (eceh geli plak ayat tu) cuba gak siapkan apa yang terboleh, tapi serius, aku rasa kalau ada yang masuk team ni, serius dorang cabut, mana tidak yang masih ada pun kalau ada lubang best nak gak cabut, kekekkeke, ada yang tengah tunggu bulan pun nak pergi dah, siap dah transfer kerja pada yang melukut di tepi gantang ni, ayayai betul ke ayat tu, ntah, kekekkeke, tapi bagi aku rexeki tu kan semua, kena ikhlas dalam setiap pekerjaan, barulah rexeki yang kita dapat setiap hujung bulan tu ikhlas gak masuk dalam badan kita, kunk kalau kerja tak ikhlas, laen pulak jadinya, macam tak redha akan ujian Allah, bila buat kerja tu ingat mak ayah kat kampung, sejuk je hati dorang bila anak balik, beli itu, beli ini untuk orang tua yang membela kita dari kecil sampailah besar, sampai dah bekerja, menjaga kita, berhujan, berpanas, menoreh getah, mengangkat kelaapa sawit, tak pernah merungut mencari rexeki untuk anak anak,sungguh cekal kan mak bapak kita, kita ini bekerja dalam opis, ada aircon, hanya duduk, cuma memerah otak jem takkan nak merungut sangat kan, bayangkan gaji yang kita dapat tu, kita kongsi bersama mak ayah, tentu dorang pon suka, bersyukur, apa perasaaan dorang kan, tentu hapi...... jangan merungut sangat, buat sehabis baik... kan... penat tu tolak tepi la kot... janji rexeki tu halal... dari buat keja yang sikit.. merungut konon banyak kerja.. ni semua ujian tuk kita.. senyum selalu... Cintai Kerja Anda... KAN!

Untukmu Sayang..

Posted by rixals ismail



SAYANG... .

Dalam kesuraman ultra lembayung tika tujuh bulan menumpahkan cahaya,

Dibawah kaki langit khirmizi, tiba2 aku terkenangkan eurika nostalgia cinta lama yang kita palitkan berdua. Kehadiranmu bersama molekul2 hidrogen menerejang segala kekusutan yg. membelit tali perutku...

Dan kehadiranmu itu mengajar aku erti rindu gelora dan shahdu. Kau juga mengajarku erti cinta, singa laut, beruang kutub,penguin,kambing salji,mee rebus,cendol,koridor,kotak pensil,tali kasut dan pasu bunga. Kala itu, kita bagaikan Nobita dan Sizuka. Kau dan Aku umpama Shah Rukh Khan dan Anak Mami Jarum yang tidak dapat dipisahkan .

Malangnya percintaan yg mendapat liputan meluas hingga ke planet Pluto telah mengundang perpisahan yang akhirnya telah mengecewakan seluruh penternak lipan di Burma.

Kau pergi jua ketika Kuala Lumpur sedang bersiap sedia menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 1998 .


Sesungguhnya perpisahan itu berpunca drpd. penebangan pokok getah secara besar-besaran di Lembah Klang. Pemergianmu menyebabkan aku menghidap penyakit resdung dan hepatitis-Q secara mengejut.

Ketiadaanmu memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sebagai langkah keselamatan . Aku seperti tidak percaya dgn ape yg.terjadi . Aku bagaikan bumi yang tergelincir dari orbitnya dan terpelanting ke ruang angkasa, apabila daya tarikan graviti terhadapku tiada lagi berfungsi setelahku tersungkur dlm percintaan yg berlarutan hingga ke rubber-set.

Seluruh perjalanan hidupku menjadi gelita bagaikan terperangkap di dalam gua yg gelap dan ditemani stlagit dan stlagmit yg bagaikan sembilu...

Kondominium cinta yg kita bina dari makgat basikal dan kipas helikopter akhirnya musnah setelah kau berpaling tadah. Ternyata sikapmu mulai berubah bila Malaysia mula melancarkan Satelit MEASAT-1 ke ruang angkasa raya.

Sejak itu kau sering melarikan diri bila terserempak dgn abg iparku. Akhirnya aku menyedari bahawa diriku ini sememangnya tidak diperlukan lagi....

Sejak kau tiada, aku sering menyendiri berbual-bual dengan pokok betik utk mengisi masa lapangku. Kadang-kadang aku mengikat botol oren pada tiang rumahku agar nampak lebih cantik.

Saban hari aku termenung di dalam peti sejuk mengenangkan dirimu yg entah kemana menghilang. Lalu aku cuba bermain badminton sambil makan mee hailam untuk melupakanmu, tetapi aku tak terdaya...

Lalu aku membakar mesin basuh dan membelasah empat ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku tidak bersalah..

Mengapa?? Mengapa sayang?? Mengapa ini bisa terjadi ?? Mengapa setelah kau curi hatiku, kau rompak cintaku lantas kau bunuh cintaku sehinggakan kau terbunuh dlm kemalangan cinta yang ngeri...

Aku bagaikan terhimpit dan dihimpit oleh guni-guni batu yg kau timpakan ke atas belakangku.. Derita yg kau timpakan itu adalah bebanan yang terlalu berat utk ku tanggung bagaikan mendukung 75 ekor biawak dan 386 ekor anak beruk...

Dan kini segala harapanku hancur berkecai bagaikan aku terjatuh dari Menara Kuala Lumpur, lalu tersangkut dicelah landasan LRT , kemudiannya digilis pula oleh keretapi Komuter dan dihempap oleh Bangunan berkembar Petronas ( KLCC ) hingga aku hancur berkecai. Oh!! terlalu berat dugaan yg. kutempuhi kini...

Kini segalanya telah pun berakhir. Aku sedar siapa aku, aku hanya insan biasa yang suka makan mee segera. Aku bukannya McGyver, McDonald's, Superman atau Kesatria Baja Hitam . Aku juga bukanlah Ulraman seperti yg kau idam-idamkan.

Aku menyedari kekurangan diri dan kekurangan kemudahan
awam ditempat sendiri. Tak perlu dikesali lagi kerana nasi telah menjadi capati dan tin sardin yang ku genggam telah pun luput tarikhnya.

Segalanya sungguh mengharukan dan semua hadiah pemberianmu termasuk enjin kapal selam telah pun aku cincang untuk dibuat makanan lembu...

Walaupun segalanya telahpun berakhir, disini, diatas pokok getah ini aku tetap menunggu kau akan kembali. Selagi ada nafas ini,

Selagi ada Kompleks membeli-belah SOGO, selagi ada kedai repair kasut selipar di sekitar Bandar Argentina, selagi kumpulan Metallica tidak berpecah,aku tetap menunggumu sehinggalah mentari terbelah lapan...

Namun aku menyedari bahawa penantianku hanyalah sia-sia belaka.. Akhirnya aku mengambil keputusan muktamad untuk
menunggumu sehingga tiang elektrik dihadapan rumahku berbuah. Nanti kalau tiang elektrik tu berbuah,aku poskan buahnya kepadamu...

Nak Tak??

Posted by rixals ismail



Contoh Surat Berhenti Kerja :D:D:D

MUHAMAD YUSOP
PLOT 131A,
JALAN PERINDUSTRIAN BUKIT MINYAK,
14100 BUKIT MINYAK,
SEBERANG PERAI TENGAH,
PENANG. 19 DEC 2005

TUAN,


PER : SURAT BERHENTI KERJA


Saya seperti nama diatas, ingin memohon berhenti kerja. Saya berharap permohonan ini diluluskan. Berikut adalah sebab-musabab saya ingin berhenti kerja:-

1. Saya kerap dibuli oleh senior.
2. Ada orang suka ngutuk2... TAPI keja dia LEPAK je..
2. Makanan kat kawasan sini tak sedap tapi mahal macam KFC. Tambahan pula kalau brother senior yg kira.
3. Lagu Anak Itik Tok Wi tidak masuk dalam carta ERA.
4. Waktu rehat tersangat pendek 15 minit je... Nak beratur kantin pun dah 20 minit!!!
5. KERJA Tensi.......... Penen kepala!!!!!
6. Bas kilang tersangat laju.... Tersangat BAHAYA.....
7. Kalau setakat nak keja kilang, lebih baik tak payah ambil SPM. Indon tak ambil SPM pun boleh keja jugak!!!
8. Pekerja dipaksa O.T. Ingat kita orang ROBOT ke!!! Kalau tak O.T. ugut nak bagi Warning Letter pulakk.....
9. Pintu kecemasan dihalang. Bila BOMBA audit baru kalut. KESELAMATAN TIDAK DIUTAMAKAN.
10. Scan in/out sikit nak masuk kena beratok sampai GAT HOUSE nak bali kena beratok BULEH TAWAF satu kilang..
11. Pekerja beribu... tapi tak semua yang bekerja...
12. Pintu keluar masuk 2 shj. Pekerja dah la beribu.... Masuk LATE marah!!! Balik LATE driver BAS pulak marah!!!! sampai rumah mak bapak pulak yang marah KAMI selalu kena MARAHHHHHH...
13. Boss kadang 2 ok kadang 2 tension sampai tak ingat 2 yang kami ni orang gak
14. Faedah2 lain tak memuaskan contoh keja bagai nak tecabut kepala lutut tapi takdok elaun HAMPEHHH
15. BANYAK LAGI NAK HABAK TAPI KUT TAK SANGUP DENGAK KUT!!!!

Untuk pengetahuan tuan, saya telah berjaya menabung sebanyak RM 1.5 juta selama saya bekerja kat sini. Wang itu telah saya laburkan dalam bentuk dinar emas. Setiap bulan, pendapatan saya adalah sebanyak RM890. Inilah faktor utama saya ingin berhenti kerja. Terima kasih atas segala kerjasama ............
tunjuk ajar tuan selama ini dengan saya. Akhir kata, terimalah sebuah pantun MAUTdari saya........ IKAN KELI.. IKAN KEMBUNG; ANGKAT KAKI LLLAAAMMMBUNG...............

SEKIAN TERIMA KASIH....""

Renungan

Posted by rixals ismail



* Jika seorang istri menangis dihadapanmu, itu berarti dia tidak dapat menahannya lagi...

* Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..

* Jika kau membiarkannya pergi,dia tidak akan kembali menjadi dirinya yg dulu, selamanya!

* Seorang istri tidak akan menangis dgn mudah, kecuali di depan org yg sangat dia sayangi, dia akan
menjadi lemah!

* Seorang istri tidak akan menangis dng mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan
menurunkan rasa EGOnya.

* Wahai suami2,jika seorang istri pernah menangis krnmu,tolong pegang tangannya dng penuh
pengertian. Karena dia adalah org yg akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau
terpuruk terlalu dalam ...

* Wahai suami2, jika seorang istri menangis karenamu, tolong jng menyia nyiakannya.

* Mgkn, krn keputusanmu, kau merusak kehidupannya.

* Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis krnmu. Lihatlah jauh kedlm matanya. Dptkah kau
lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu ?

Pada hari penciptaan PEREMPUAN. MALAIKAT bertanya kepada TUHAN
" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "

Lalu TUHAN menjawab
"Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini".. Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

* TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

* SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

* PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

* Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

* Dia TERHARU,Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya...

* Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN'nya. .

* Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN.., Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

* TETESAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal..."...Apa itu Yaa TUHAN ??
Bahwa "Betapa, BERHARGAnya dia"...

Fikirkanlah

Posted by rixals ismail



* Mimpi tidak akan menjadi kenyataan jika kita asyik tidur.
* Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.
* Terdapat banyak kemungkinan untuk gagal kerana kejayaan hanya boleh dicapai dengan USAHA
dan izin Allah.
* Ketika ditimpa bencana, kita akan mengenali yang mana satu lawan & yang mana satu kawan.
* Pemimpin yang baik akan memikul kesalahan & tidak mengejar nama.
* Rumah tanpa buku umpama bilik tanpa tingkap.
* Kebocoran yang kecil masih boleh menenggelamkan sebuah kapal yang besar.
* Tiada hadiah yang lebih berharga daripada nasihat yang baik.
* Nyanyian ibu untuk menidurkan anaknya ketika kecil adalah suara yang paling merdu di dunia.
* Tanpa permulaan, anda tidak akan sampai ke mana-mana.
* Berdoa dan meminta bukannya perkara yang sama.
* Kegagalan adalah permulaan kepada kejayaan.
* Fikiran membawa kepada pekerjaan. Pekerjaan membawa kepada kejayaan. Kejayaan
membawa kepada impian

Surat Mintak Keje

Posted by rixals ismail



Anda pening nak buat resume? Anda boleh lihat contoh resume yang pastinya tak dapat kerja

Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar
5 Jalan 3/4
Taman Bukit Indah
68000 Ampang Selangor.
(Rumah pakcik saya)

Tuan Pengurus Besar Kanan
Malaysia Airlines System
21 Sep 2005

Tuan,
Memohon Pekerjaan di Malaysia Airlines System.
Sehubungan dengan perkara diatas, saya Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar no k/p 831021-10-5889 mahu memohon untuk bekerja disyarikat tuan dalam bidang teknikal. Ini kerana saya sangat berminat & bersungguh2 sampai tak boleh tido malam mengingatkan pekerjaan dalam dalam bidang ini. Walaupun begitu saye mengaku sebab saye mintak kerja disini kerana Saya juga adalah seorang petani anggur. Disebabkan begitu pihak tuan Kenalah ambil saya bekerja disini.

1. Pihak tuan perlu tahu juga bahawasanya bapa saya iaitu ABD GHAFAR adalah seorang ahli KWSP. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja saya serta merta akan menyuruh bapa saya membekukan pengeluaran KWSP pihak tuan masa tua nanti. Jika pihak tuan tak nak susah baiklah ambil saya bekerja disini.Itu saja keotaian saya.
2. Untuk pengetahuan pihak tuan, disini saya akan tampilkan kelayakan akademik dan pengalaman kerja saya sebelum ini kepada tuan.
3. Akademik Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional 1999-2000

Matapelajaran : (gred)
Bahasa Malaysia 6D
Bahasa Inggeris 6D
Sains 7E
Matematik 6D
Pendidikan Islam 5C
Sejarah 7E
Lukisan geometri 7E
Teknologi air-condition 6D
Kerja bengkel 3B

Sijil Kemahiran Malaysia 2001-2002 (MLVK)
Sijil Kejuruteraan Automotive (Tahap 1&2) dari Institut latihan Perindustrian Kementerian Sumber Manusia Malaysia

4. Pengalaman kerja
!P Pembantu mekanik kereta di Yusuf Workshop, Ipoh , Perak

!P Pembantu mekanik kereta di Dunlop Servitekar di Leboh Ampang, Kuala Lumpur (kedai gemok)
p/s (alignment kat situ tipu)
!P Staff pejabat di Gesundheit Worldwide di Semabok, Melaka. (pusat serenti)
5. Hanya ini sahaja dapat saya tampilkan kepada pihak tuan. Diharap dengan kelayakan yang saya ada, permohonan saya untuk bekerja disyarikat tuan dapat dipertimbangkan oleh tuan. Dan saya berasa gembira & seronok & akan belanja satu MAS makan sekiranya diterima bekerja di syarikat tuan dan saya berjanji akan bekerja dengan bersungguh-sungguh disamping bangun awal dan datang kerja awal. Saya tak tipu nie. Walaupun saya pernah ponteng skolah dan ditangkap beberapa kali saya akan insaf juga jika saya dapat kerja ini. Saya tidak akan hisap ganja lagi jikalau saya dapat kerja disini. Sekiranya saya didapati bersalah dalam apa2 juga kesalahan pihak tuan tidak boleh ambil tindakan yg kuat disamping menjentik jari saya sahaja. Untuk makluman tuan saya sangat kurus jikalau dirotan sekali tulang2 saya akan bersepai dan pihak tuan akan mendapat susah yang amat sangat. Saya juga berjanji tidak akan mencuri skru2 nat2 yg lawa2.jika saya nak mencuri saya akan ambil sahaja dan masuk dalam poket seluar itu tidak dikira mencuri. Saya pun dah penat menulis segala nya bermula & berakhir dgn baik. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja hidup pihak tuan akan berakhir dengan bacaan yasin. Dah kunjungan org ramai.
Sekian terima kasih.

Yang benar,
(Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar)
XX Jalan 3/4
Taman Bukit Indah
68000 Ampang
Selangor

SEJARAH TERCIPTANYA ROKOK!!!

Posted by rixals ismail



SEJARAH TERCIPTANYA ROKOK!!!

Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka”

Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”

Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”

Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”

(Saya petik keseluruhan maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12)

Kepada rakan2 ku yang merokok, moga kita tidak rasa tersinggung hati dengan hadis ini

Couple...

Posted by rixals ismail



CouplE itu Haram
Bismillahirrahmanirrahim....
Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..
Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..
Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..
Ada pula yang kate saya kuat emo..
Sikit-sikit nak marah..
Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..
Lepas tu saya cuba buat lawak
kononnya nak tarik perhatian orang lain
saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya
terutamanya pelajar-pelajar perempuan..
Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..
tapi saya tak kesah..
asalkan ada yang terhibur..
Tapi saya tetap merasakan kekosongan..
Memang lumrah manusia..
Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita
Macam itulah yang saya rasa..
Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..
Di dorm sms awek sampai pagi..
ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..
Saya mula berfikir..
"Adakah aku perlu BERCINTA?"
Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..
saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'..
Dan masa itulah saya kenal awak..
saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..
Mula-mula awak jual mahal..
Tapi saya tak kisah..nak beli gak..
akhirnya, dipendekkan cerita..
saya pun mulalah BERCINTA..
Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangat
Apa orang kata..'ALL OUT'lah..
haha..
Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..
'gayut' malam-malam..kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..
Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu..
Tidak terasa pun kehilangannya..
Mase bercinta memang indah..
Semuanya indah..
Sikit-sikit gurau-gurau
Sikit-sikit gelak-gelak
kalau merajuk men pujuk2..
kalau 'birthday' kita sambut sama-sama..
Untuk diri ini,terasa amat bahagia..
Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..
Saya pernah terikir..
Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam,
kata saya macam-macam..
Asalkan awak memahami saya..
Satu hari saya dengar ceramah..
Alhamdulillah..
Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosa
dan saya kena brubah..
Hidup saya mesti selari dengan Islam..
Saya kena jadi baik..
Sebab memang itu fitrah manusia..menginginakan kebaikan..
semua orang nak masuk syurga kan?
Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..
Rapatkan diri dengan Al-Quran..
Selalu solat jemaah awal waktu..
Selalu dengar tazkirah..
Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran
Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,
Saya taknak jadi baik seorang diri..
jadi saya ajak awak sekali..
Saya ajak awak baca Al-Quran..
saya kejut awk bangun subuh..(calling)
saya ajak awak saling beri tazkirah..
Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..
Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.
Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..
bercinta kerana Allah..
Kita couple tak macam orang lain..
Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..
ade yang siap wat mksiat lg..
pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..
Tapi kita couple baik-baik..
Jaga batas-batas syara'..
Tak guna ayat jiwang-jiwang
janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat..
cuma sms dan call je..
Dan awk terima perubahan saya itu..
Saya pun banyak nasihat awak..
Awk pun terima..
Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu
Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa..
Dan akhirnya saya rasa..
Hubungan kita semakin diredahai..
Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan..

Dalam proses perubahan saya,
Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib..
Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.
Kalau kita tidak berdakwah..
kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.
sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,
surah ke 7,ayat ke 164:
Dan (ingatlah) ketika suatu umat di
antara mereka berkata: "Mengapa kamu
menasihati kaum yang Allah akan
membinasakan mereka atau mengazab mereka
dengan azab yang amat keras?" Mereka
menjawab: "Agar kami mempunyai alasan
(pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu,
dan supaya mereka bertakwa".
Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik
Tegur mereka apa sahaja yang silap..
Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose..
Saya mesti nak tegur.
Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..
Ape lagi..tegur je la depan-depan..huhu~~
Lepas tu, satu masa..
saya terbaca pasal couple..
"COUPLE HARAM"
Saya tak percaya..
tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..
macam betul pulak..
huhu~~
tapi biasala..
kalau kita suka satu benda tu..
kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..
Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..
dan teruskan saja hubungan kita..
kita tak buat maksiat..
Kita jalan-jalan pegang tangan..
tak jiwang-jiwang..
Cuma saling ambil berat..
Tanya khabar..
Borak-borak..
Siap bagi tzkirah lagi..
Apa yang haramnya dengan benda ni?
Tak kisahlah..
Masa terus berlalu...

Masa ni dah nak dekat Trial SPM..
lagi tiga minggu sebelum trial..
dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..
buat study group
Pada masa yang sama, bagi tazkirah..
Ada yang terima..
ada juga yang buat tak tahu
Kadang-kadang bila tegur..
saya kena marah pula..
macam-macamlah alasannya
ada kata saya tegur tak berhikmah..
ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..
Tapi tak kisah..
saya ada tempat mengadu..
huhu~~

Suatu masa..
ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..
saya terjumpa ayat ini..
Mengapa kamu suruh orang lain
(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu
melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,
padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?
Maka tidakkah kamu berfikir?
(Al-Baqarah, ayat 44)
Saya pun terfikir..
"Selama ini aku asyik tegur orang je.
Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,
Cepat marah, suka buang masa,
ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan..
Macam mana ya?"
Lepas tu terjumpa pula ayat ini..
Dan janganlah kamu campur adukkan yang
hak dengan yang batil dan janganlah kamu
sembunyikan yang hak itu, sedang kamu
mengetahui.
(Al-Baqarah ayat 42)
Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan..
"Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kau
dengan kami..tegur orang konon.."
Berfikir sejenak..
Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak?
Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh?
Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah
tahu saya selalu berhubung dengan perempuan?
Dan terkadang saya rasa serba salah?
Macam-macam yang saya fikir..
Dipendekkan cerita lagi sekali..
saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh..
Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..
Dalam perjalanan ke seminar tu..
saya masih sms lagi dengan awak dalam bas..
sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..
Dalam fikiran saya..
"Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati.."
******
Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf,
pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri
Lagipun kami semua penat..
takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..
pihak penganjur pun faham..
Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ..
Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.
Tapi saya tragak-agak..
"Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak
buat macam mana? Aku kena clash ke?
Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau
tak buat salah, apa nak ditakutkan?"
Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..
Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.
"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit
boleh?"
"Em,boleh..duduklah. Nta nak tanya apa?"
"Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang
kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."
"Bercinta ke?"
Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..
"Sebenarnya..couple ni boleh ke tak bang?"
"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."
Saya tak mahu mengalah.
"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni."
Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:
Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik
perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.
(Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38)
"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?"
Betul juga katanya. Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"
"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat
elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.."
"Zina hati?" Saya menduga.
"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."
Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung..
"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."
"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt."
Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..
"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."
Saya trdiam lagi.
"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."
Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.
"Jadi apa saya nak buat bang?"
"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."
"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"
"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."
Tiba-tiba saya terfikir..
"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"
Saya cakap..
"Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"
Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..
"Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."
Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.
"Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."
"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."
"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."
Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri..
"Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."

Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..
"Assalamualaikum..Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum.."
Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button [send].
Lepas tu tertera di skrin..
[SENDING..]
[MESSAGE SENT]
Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..
"Terima kasih bang.."
"Takpe, dah tanggungjawab.."
Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..
Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216..
Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
*******
Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang.
Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..
Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat..
"Seindah gubahan pertama.."
Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..
"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..
Assalamualaikum..saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Lagi satu,
Jangan cari cinta manusia,
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tak kekal..
Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan
itulah cinta abadi..
Cinta yang diredahai..
-Yang Terakhir- "
[SEND]
[SENDING..]
[MESSAGE SENT]
Saya dah buat keputusan.
Saya pasti apa yang saya buat ni betul.
Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.
Saya takkan berpatah balik..
Takkan..buat selama-lamanya
*dipetik dari kisah seorang sahabat*
sekian,moga mendapat manfaat~
wassalam

Sumthing...

Posted by rixals ismail



Allah yang Maha Pemurah..
terima kasih Engkau telah menciptakan dia dan mempertemukan ku dengannya.
Terima kasih untuk saat-saat yang indah yang boleh kami nikmati bersama,
Terima kasih untuk setiap pertemuan yang boleh kami lalui bersama,
Terima kasih untuk setiap saat-saat yang lalu,
Aku datang bersujud di hadapan-Mu,
Sucikan hatiku Ya Allah, sehingga dapat melaksanakan kehendak dan rencana-Mu dalam hidupku.

Ya Allah, jika aku bukan pemilik dia,
Janganlah biarkan aku merindukan kehadirannya,
Janganlah biarkan aku melabuhkan hatiku di hatinya,
Kikislah pesonanya dari pelupuk mataku dan usirlah dia dari relung hatiku,
Gantikan damba kerinduan dan cinta yang bersemayam di dada ini dengan kasih dari dan pada-Mu yang tulus dan murni.
Tolonglah agar aku dapat mengasihinya sebagai sahabat.

Tetapi jika Kau ciptakan dia untukku, Ya Allah..
Tolonglah satukan hati kami,
Bantulah aku untuk mencintai, mengerti dan menerimanya seutuhnya,
Berikanku kesabaran, ketekunan dan kesungguhan untuk memenangi hatinya.
Urapilah dia agar dia juga mencintai, mengerti dan mahu menerimaku dengan segala kelebihan dan kekuranganku sebagaimana aku telah Engkau ciptakan.
Yakinkanlah dia bahawa aku sungguh-sungguh mencintai dan rela membagi suka dan dukaku dengannya.

Ya Allah yang Maha Pengasih, dengarlah doaku ini.
Lepaskanlah aku dari keraguan ini menurut kasih dan kehendak-Mu
Allah yang Maha Kekal, aku tahu Engkau sentiasa memberikan yang terbaik buatku.
Luka dan keraguan yang aku alami pasti ada hikmahnya.
Pergumulan ini mengajar aku untuk hidup makin dekat pada-Mu, untuk lebih peka terhadap suara-Mu yang membimbing aku menuju terang-Mu.
Ajarlah aku untuk tetap setia dan sabar menanti tibanya waktu yang telah Engkau tentukan.

Jadilah kehendak-Mu dan bukan kehendakku yang jadi dalam setiap bagian hidupku, Ya Allah..

Amin..

.

Ikatan

Posted by rixals ismail



sebuah ikatan itu bukanlah sebuah hubungan yang main-main dan tiada arah tuju.Sebuah hubungan haruslah diakhiri dengan sebuah ikatan yang sah dengan nama perkahwinan.Untuk mencari pasangan haruslah mencari dengan pertolongan, dan sandaran kepada yang Esa.Bukan semudah kata, “Dia jodoh aku,aku nak kahwin dengan dia.” Tapi ucaplah, “InsyAllah dengan izin Allah,setelah berusaha dan istikharah sepenuhnya kepada Allah,pasti wanita itu menjadi isteriku

Rasainya..

Posted by rixals ismail



andaikan saja kau mau mengerti
tentang perasaanku selama ini
yang tak menginginkan kamu trus merasa
hati dipenuhi rasa curiga

coba kau pahami keadaanku
ku hanya menguji kesabaranmu
ternyata kau tlah salah menilaiku
kau tinggalkanku untuk yang baru

Sesungguhnya aku tak rela
melihat kau dengannya
sungguh hati t...

Untuk-Untuk Kamu

Posted by rixals ismail



Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan anda, supaya anda dapat menjadi penilai yang baik.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan anda, supaya anda sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang tidak memahami keadaan diri anda, supaya anda dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri anda.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang tidak sempurna, supaya anda sedar bahawa ALLAH Maha Pemurah dan penyayang, kerana mengingatkan anda bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk anda dan kehidupan anda pada masa hadapan.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang sangat lain perangainya dengan anda supaya anda dapat mengutip pengalaman yang tidak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang banyak rungutan itu dan ini, supaya anda menjadi seorang manusia yang hebat jiwanya.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang tidak penyayang, supaya anda lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada bersama Allah s.w.t.

Memang ALLAH sengaja menemukan anda dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri, supaya anda lebih mengenali kehidupan yang tidak selamanya kekal.

Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita semakin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita sendiri tidak pasti samaada ia menjadi milik kita.

Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya. Percayalah, sesungguhnya ALLAH s.w.t. akan mendengar segala permintaan hambaNya yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNya.

Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu, selagi mana anda taat padaNya.

Tuk Kamu~

Posted by rixals ismail



Wahai Sahabat
Jika aku berteman hanya kerana harta mu jauhilah aku...
Jika aku berteman dengan mu hanya kerana rupa campakkanlah aku...
Jika aku berteman dengan mu hanya kecerdasan mu semata maka hindarilah aku
tetapi....
Jika aku berteman dengan mu bukan dengan kebendaan yang kamu miliki...
Dekatilah lah aku dengan keikhlasan dan kasih sayang...
Sesungguhnya persahabatan sejati itu yang aku cari.
Terima kasih sahabat.

Ngeee

Posted by rixals ismail



Aku sayang dia lebih dari diriku sendiri... Terima Kasih kerana Selalu ada untuk aku... ahuks...

Kerja

Posted by rixals ismail



Dua ari cuti ni aku berkerja.. kerja kerja kerja.. Byk drawing nak siapkan.. network drwaing, rack loaded drawing, cabling drawing, tuk 2 projek.. nak siap selasa.. adoyai... bukan sikti bai.. banyak... berdua lak tu nak siapkan.. tertekan.. aku tertekan wat keje... sebab kena menekan... ngahaha.. giler dah aku... duk kat opis ni... bosan sggh wat keje time coti.. hahahaa... nak je terjun dari tgkat satu.. tp kalo terjun ponn keje kena siapkan... hahaha... tetibe jerk aku gelax... dah la nak wat keje lagi ni... kunk x pasal2 kena tiaw ... hohooo... Selamat Bekerja Tuk Aku ...ngeeee

Terjatuh

Posted by rixals ismail



Minggu ni banyak rahsia terungkai.. banyak benda yang aku dapat tahu... tak sangka kan.. dalam diam, banyak benda yang aku tak tahu.. tapi akhirnya aku dapat tahu.. buat baik sesama manusia pun salah ke.. yang pelik tu manusia yang kita baik tu sanggup bercerita tentang diri kita, duk kutuk-kutuk dengan kawan-kawan kita sendiri.. nasib ada kawan aku yang baik hati bagitahu aku.. dia kesian tengok aku kot.. dorang sume sebenarnya tak nak bagitahu aku sbb tak nak aku marah or terkilan or sedih.. dorang kata sebab aku ni baik dengan dorang sume.. so taknak bgtahu aku pada mulanya.. (alhamdulillah.. baik ek aku) terkejut gak aku.. rupenye selama ni hmm.. ntah la nak teruskan atau tidak cerita ni... aku ni xde lah nak menyibuk sangat hal2 orang.. lagi2 nak masuk campur hal orang.. kenapa nak marah aku teruk2 .. x pulak aku sakitkan hati sape2.. kalo ada maafkan aku.. aku sedia mintak maaf dengan formal... adat manusia ni kadang2 aku ada gak melakukan ksilapan gak.. sengaja atau tak.. tapi kalo marah aku.. just bagitahulah aku.. kan kawan... lama kenal pulak tu.. haduiiii... aku x amik kisah sgt mungkin dia sensitif.. tapi yelah... dah tulis status marah ... ramai lah yang akan tanya dia.. maka dia pon dalam keadaan marah duk ceritalah pasal pe.. siap bagatahu yang negatif psl aku... hmmm... kadang2 kenapa nak marah ye pasal yang aku rasa xde pulak aku nak mencuri ke.. menuduh ke.. .. orang yang dia cerita tu pulak duk bercerita balik ngan kawan2 yang len.. makan sume tahu lah... tapi mungkin sebab aku ni baik.. dorang pada mulanya taknak bagitahu aku.. tapi terungkap gak akhirnya bila ada yang tak sanggup dengar orang bercerita tentang aku yg negatif, ... hmmm maafkanlah aku kawan... aku dah buat apa yang terbaik... aku takde pulak nak jaja cite mana2... bila orang tanya aku akan jawab yang baik saje.. tapi tulah.. hati manusia ni laen2 kan... tapi aku dah maafkan sume2.. x elok nak berdendam... biarlah pe orang nak wat.. janji aku x wat orang tu... kalo ada terbuat.. aku minta maaf.. sampai hati kan apa yang telah kita lalui terjadi macam ni... biarlah... mungkin tgh marah.. macam2 leh jadi kan..

Sekali..

Posted by rixals ismail



Berbahagialah jika dalam hidupmu (walau hanya sekali…) jika ada insan yang menyayangimu dan menyintaimu dengan sepenuh hatinya…Diammu berfikir dan senyummu memberikan segala ketenangan….Apa yang berlalu biarlah berlalu…cita-cita adalah harapan yang belum pasti…tetapi usaha, doa dan tawakkal dan bagimu hanyalah saat yang sedang dijalani dan teruji…

Posted by rixals ismail



Sahabat sejati....
Seseorang yang selalu hadir masa kita sedih & kesepian.
Selalu bersama saat duka lara...memahami & boleh menghiburkan.
Tak pandang kaya atau miskin.
Seseorang yang membantu kita bangun tatkala kita jatuh.
Sama-sama menitiskan airmata bahagia masa kita senang...
Jadi teman yang menghibur masa kita tak punya sesiapa untuk bersandar...

Terima Kasih

Nilai~

Posted by rixals ismail



Kita berjmpa kerana takdir,kita berkawan kerana kasih sayang,kita bersama kerana hati,kita berpisah kerana cita-cita, kita kekal kerana kuatnya ukhwah,kit bergaduh kerana 1 ikatan. Tp yg paling penting semuanya krana ALLAH,,Bukan mudah untuk berkawan, bukan muudah untuk kekalkan, bukan mudah untuk teruskan, semuanya kerana ALLAH,,tanpa ALLAH munegkin trjadi 1 lakaran hati,1 rahsia rasa bg insan daif yg mmpunyai maksud pada jiwa yg memahami....

Untukmu Teman~

Hati~

Posted by rixals ismail



Kita ada satu hati. Dlm hati ni,ada banyak perasaan.Ada rasa tekilan da macam2 lg.Tapi,Demi nak menjaga perasaan org laen,Ianya dipendamkn utk kebaikan smua.Bila dh terlalu byk pendam,ia rasa berat sangat.Kadang2 tanpa sedari,air mata mudah saja mengalir..Kadang2 hati bersuara,best kan klu dpt jd cam kanak-kanak .Klu sedih,dia nangis..Klu dia terasa hati,dia merajuk n mcm2 lg.Semuanya diluahkan errm..Harap2 demi utk kebaikan semua, seomga Allah menilai setiap titisan air mata kita..

Kehidupan Terbaik

Posted by rixals ismail



Aku, Kita sebagai manusia, sebagai hamba Allah, kita selalu berdoa kepada Ilahi. Selepas solat kita berdoa. Mungkin pernah kita berdoa seperti ini.

“Wahai Tuhanku, Wahai Yang Maha Mengetahui, kurniakan aku dan berikan aku yang terbaik”

Kita memohon yang terbaik dari Allah yang menciptakan kita, kerana padaNya la kita berharap, bermunajat serta berdoa. Sesunguhnya Dia Yang Maha Pemurah lagi Penyayang yang tidak mungkin akan menghampakan hambaNya. Dia tidak akan melupakan hambaNya, tetapi kita sebagai manusia yang sering lupa, sama ada terlupa, atau sengaja kita melupakanNya.

Kadang kala, kita mengeluh serta tidak puas hati dengan perjalanan hidup di dunia ini, ada saja yang tidak kena. Menemui jalan buntu, kegagalan demi kegagalan, di dengki, di sabotaj, atau apa sahaja la bentuk-bentuk kekecewaan. Dan di kala itu, kita mengeluh serta mengadu, mengapa begini nasibku, mengapa aku tidak mampu memiliki apa yang daku hajati.

Di sinila kita lupa akan doa kita, kita lupa akan Allah, Yang Maha Mengetahui serta Maha Penyayang yang kita bedoa serta bermunajat itu. Kita memohon yang tebaik, yang terbaik untuk kita, maka….. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik utnuk hambanya, Allah swt menyayangi hambaNya, maka di berikan apa yang terbaik untuk hambanya. Mungkin kekayaan akan merosakkan akhlak hambanya, kejayaan, pangkat serta harta akan membuatkan hamba itu bongkak serta takbur. Atau mungkin, Ilahi mejanjikan sesuatu yang lebih baik kepada kita, tapi kita tak Nampak akan kebaikan itu.

Ya Ilahi, Ya Rabbi, Ya Ar-rahman ar-rahim, aku memohon pada mu, berikanla yang terbaik untukku, sesunguhnya Kaula yang Maha Mengetahui dari segala yang mengetahui dan Maha Mengasihani, aku bukanla hambamu yang taat, aku sering meuipakanMu, Ampuankan akan dosa-dosaku. Ampunkan kejahatan apa jua yg telah aku lakukan. Maafkan aku Ya Allah aku tak jujur dalam hidupku... Mungkin ini balasan terhadapku atas kesilapanku...Ya Allah

Alhamdulillah~

Posted by rixals ismail



Alhamdulillah.. aku bersyukur ke hadrat Illahi.. sekali lagi aku di beri peluang... Ya Allah aku bersyukur yang teramat sangat.. Kau telah makbulkan doa aku siang, malam.. Ya Allah Ya Rabbi.. Kau yang Maha Pengampun lagi Maha Besar.. Terima Kasih Ya Allah...Aku akan jadi yang terbaik dalam yang baik.. Insyaallah... Amin

Teringat YM Aku dgn Dia~

Posted by rixals ismail



S (10/25/2009 8:21:18 PM): huhuhuhhu
S (10/25/2009 8:21:21 PM): leh je jumpe
S (10/25/2009 8:21:23 PM): bukan jauh pn
S (10/25/2009 8:21:26 PM): sebelah je
rixals ismail (10/25/2009 8:21:53 PM): bkn sebelah mcm selalu
rixals ismail (10/25/2009 8:21:56 PM): sebelah jauh
rixals ismail (10/25/2009 8:22:09 PM): ni x blh dah
rixals ismail (10/25/2009 8:22:11 PM): mcm mana
rixals ismail (10/25/2009 8:22:14 PM): hmmm
s (10/25/2009 8:22:21 PM): cait
rixals ismail (10/25/2009 8:22:23 PM): takot nnti kall pun x angkat dah
S (10/25/2009 8:22:24 PM): selalu
s (10/25/2009 8:22:26 PM): aku hilang je
s (10/25/2009 8:22:29 PM): ko intercom
s (10/25/2009 8:22:32 PM): pulangkannnnnnnnnnnnn
rixals ismail (10/25/2009 8:22:42 PM): hmmm nnti sy interkom hr ko yg baru
rixals ismail (10/25/2009 8:22:46 PM): suh anta balk ko ek
S (10/25/2009 8:22:47 PM): hahahhaa
rixals ismail (10/25/2009 8:22:48 PM): huhuh
S (10/25/2009 8:22:55 PM): PULANGKANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!
S (10/25/2009 8:23:00 PM):
rixals ismail (10/25/2009 8:23:06 PM): wakkakakaka

Serah~

Posted by rixals ismail



As we grow up, we learn that even the one person that wasn’t supposed to ever let us down, probably will. You’ll have your heart broken and you’ll break others’ hearts. You’ll fight with your best friend or maybe even fall in love with them, and you’ll cry because time is flying by. So take too many pictures, laugh too much, forgive freely, and love like you’ve never been hurt. Life comes with no guarantees, no time outs, no second chances. you just have to live life to the fullest, tell someone what they mean to you and tell someone off, speak out, dance in the pouring rain, hold someone’s hand, comfort a friend, fall asleep watching the sun come up, stay up late, be a flirt, and smile until your face hurts. Don’t be afraid to take chances or fall in love and most of all, live in the moment because every second you spend angry or upset is a second of happiness you can never get back......

Penang Village~

Posted by rixals ismail



Tadi dapat msg, kakak kesygn aku Mrs Lyn nak banje makan. Dia siap dah tunggu pun kat Penang Village Alamanda. Kerana aku bersiap macam gurly, so kakak aku ni dah mkn dulu. Sampai aku pesan Nasi Tomato With chicken Curry, TauFu, Nyonya BBQ Chicken n Lime Maggo Juice( tlg jgn order kalo x suka ek.. sbb kureng la..) N dessert pe nama ntah aku pun x tahu namanya.. Tp seyes mahal giler mkn kat sini... toksah ngada la makan kalo xde owank banje.. apa apapun thanks my cuwiittt sis Mrs Lyn.. t banje makan lagi ek.. nice chating sambil ngutuk.. ngahaha..




cantik kan presentation dia.. nak mkn pun segan... hahaha

Tertarik~

Posted by rixals ismail



Tertarik dengan status rakan-rakanku ini di Facebook.

Sahabat bukan lah bagaimana masa yang kita luangkan bersama...tidak juga kegembiraan yang kita kongsikan semasa senang....ianya bagaimana Dia muncul di saat kita memerlukan dan teman di kala kita di landa musibah.....cukuplah dgn nasihat yg membina dan kata2 yg menenangkan JIWA..........BUKAN wang Ringgit yg kita pinta........Friendship never END.......
Azizi Ahmad

Hidup memerlukan pengorbanan..... Pengorbanan memerlukan perjuangan.....
Perjuangan memerlukan ketabahan..... Ketabahan memerlukan keyakinan.....
Keyakinan pula menentukan kejayaan..... Kejayaan pula akan menentukan
kebahagiaan.....
Mohd Rizal Yusuf

Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilakukannya.....
Kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan.....
Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi.....
dan kekalkan usaha hingga ke akhir hayat.....
Mohd Rizal Yusuf

sharing life seems like not a good idea
Julia Asraf

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar.....
Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.....
Sahabat sejati menjadi pendorong impian.....
Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.....

" Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan"

"Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun
terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari
semangat yang tidak pernah mengalah."

"Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu
cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan"

Are you scared of making mistake?
Mistakes are part of being human. Appreciate your mistakes for what they are. Precious life lessons that can only be learned by hard way. Remember that
"imperfect will lead you to the perfection."
So,, it's ok if we made a mistakes, bcoz we could learn something bout that then. Don't repeat the same mis...

It is not fate that decides where your life is going. It's all about how you take life and where you take it to. We are responsible for what we are, whatever we wish ourselves to be. We have the power to make ourselves. :-)
"Don't go the way life takes you. Take life the way you go." ;-)

Life is too short to wake up in the morning with regret, so love people who treat you right and forget the ones that don't. Believe that everything happen for a reason.
"If you get a chance, take it. If it changes your life, let it."
Nobody said it would be easy, but they promised it would be worth it.. ;-)

Mencari Hati

Posted by rixals ismail






Dari seseorang yang sangat baek hati....

sedetik~

Posted by rixals ismail



Bila aku terasa teringat seseorang.. aku mula bermadah.. tulis entah apa-apa.. tp aku kena luahkan juga.. kalau tak, aku duk fikir je selalu.. at least aku dah luahkan pada blog aku.. supaya hati aku tenang sikit... jadi terpulang pada sesiapa yang baca.. bukan aku nak satu dunia tahu.. cuma aku nak meluahkan sesuatu... aku rapat dengan seseorang.. yang aku dah anggap macam adik beradik sendiri.. walaupun aku bukan kenal dia dr kecik.. tapi sejak perkenalan aku dgn dia.. aku seronok.. hepi bila sentiasa hang out.. berbual selalu... boleh di katakan setiap hari kitarang berbual.. kalau tak siang.. mungkin malam.. jarang la masing-masing tak dgr khabar berita dalam sehari... seminggu paling kurang sekali pasti akan jumpa.. berbual.. bercerita.. gelak ketawa.. menghabiskan masa bersama... aku pula kalau sehari dia tak call.. aku rasa mcm belum cukup sempurna... sampaikan aku rasa kalau dia kurang sihat.. aku boleh rasa... dia banyak bersusah untuk aku... bekorban waktu tuk aku... samapaikan ada satu masa tu.. hari-hari datang ambik aku... waktu aku sakit.. bawak aku gi makan.. jalan.. dan sebagainya... payah aku nak jumpa kawan yang begini... ada satu masa tu.. time aku tak sihat.. dia yang bersusah call aku tiap waktu... then datang umah aku.. pujuk aku g klinik... mana nak cari kawan yang begitu baek begini... salah satu nick aku dia gak lah yg bagii... sangat seronok bila dapat bersama dia.. sampaikan waktu abah aku meninggal dunia, dialah orang 1st yang aku sms... tapi kan itu dulu... sebab aku x jujur padanya.. dia menjauhkan diri.. hilang entah kemana... aku pun dah tahu apa cerita dia sekrg.. dah makan ke belum.. ada masalah kah.. entahlah ... aku hanya harap dia sihat selalu.. gembira selalu.. aku doakan apa yang terbaek untuknya.. aku sangat2 berterimakasih padanya sebab banyak menolong aku yg kurang serba serbi ni.. walau dimana jua kau berada.. kau sentiasa ada dalam jiwa aku... kalaulah waktu boleh di ulang... kalau lah aku di berikan satu permintaan... aku hanya ingin sekali saje cukuplah dapat berbual dengannya...senyumm atas perbuatan aku sendiri~

Kembali TErjalin~

Posted by rixals ismail



Seperti mimpi perkenalan itu cuma seketika
Namun didalam hati dirimu ku terkenang jua
Engkaulah permata didalam genggaman tidak kusedari
Kaca yang bersadur keemasan terus kucari

Tertutup pintu hati, minda tak berfungsi diketika itu
Tak tahu menilai mana yang tulin mana yang palsu
Diakhir-akhir ini ketika aku dalam kesepian
Terasa kejahilan itu bagiku satu kerugian

Andainya disitu ada ruang
Bolehkah kiranya kumenumpang
Andai ada sisa kemaafan
Maafkan diri ini yang dulu melukakan

Berilah aku kesempatan
Kubuktikan erti keikhlasan
Andainya terpaksa aku rela
Menepis ego aku untuk kita (demi suatu masa)

Kupohon darimu ketulusan hati
Menjalin kembali perhubungan suci

Syukuri~

Posted by rixals ismail



Aku merasakan bahawa perkara yang paling mahal aku kena bayar dalam perjalanan kehidupan ini adalah, sebuah perpisahan. Membayarnya adalah sesuatu yang sangat menyedihkan. Seseorang itu sepatutnya bersedia, redha, sabar di saat hati yang hiris dengan kesedihan.

Kita selalu lupa bahawa setiap orang yang telah menambah nilai erti kehidupan kita akan berakhir. Mereka akan pergi meninggalkan kita. Atau kita jua akan berjauhan meninggalkan mereka.

Hari ini kita telah menjadi seseorang. Kita telah menemui pelbagai ragam manusia yang mungkin menyakitkan, mungkin juga menggembirakan. Kita telah pelajari sebuah kehidupan yang sebenar.

Adakah kita berterima kasih kepada mereka? Yang pernah menambah asam garam dalam resepi kehidupan ini?...

Bersyukurlah dia pernah hadir dalam diri kita..

Syukuri~

Posted by rixals ismail



Aku merasakan bahawa perkara yang paling mahal aku kena bayar dalam perjalanan kehidupan ini adalah, sebuah perpisahan. Membayarnya adalah sesuatu yang sangat menyedihkan. Seseorang itu sepatutnya bersedia, redha, sabar di saat hati yang hiris dengan kesedihan.

Kita selalu lupa bahawa setiap orang yang telah menambah nilai erti kehidupan kita akan berakhir. Mereka akan pergi meninggalkan kita. Atau kita jua akan berjauhan meninggalkan mereka.

Hari ini kita telah menjadi seseorang. Kita telah menemui pelbagai ragam manusia yang mungkin menyakitkan, mungkin juga menggembirakan. Kita telah pelajari sebuah kehidupan yang sebenar.

Adakah kita berterima kasih kepada mereka? Yang pernah menambah asam garam dalam resepi kehidupan ini?...

Bersyukurlah dia pernah hadir dalam diri kita..

Persinggahan~

Posted by rixals ismail



Aku miliki hanyalah sekeping hati,
Ketika aku meniti hidup ini keseorangan,
Aku hanyut dipukul gelombang,
Tewas dalam perjuangan ...
Lalu ... kau hadir mengembalikan kekuatan,
Memberikan sekeping lagi hati.
Hembusan angin membisikkan kejujuranmu,
Deruan ombak merisikkan keikhlasanmu,
Hujan yang turun melagukan kebenaranmu,
Buih-buih yang keciciran di tepian pantai ... menyampaikan kesungguhanmu.
Aku sering menghayati setiap kata ...
Yang terukir di bibirmu,
Kau bertindak sebagai kaunselor,
Pandangan demi pandangan kau berikan,
Ternyata ... kau penggerak naluriku ...
Untuk mencapai kejayaan.
Biarpun ada yang cemburukan kejujuranku padamu,
Namun kau tetap tabah,
Ternyata onar disekeliling kita,
Pun begitu ... tiada erti kesalan dalam kamus kehidupan ...
Bagi kita menempuh hidup ini ...
Di hati ini tersematnya mutiara sejati,
Tetapi sayang ... bukanlah untuk selamanya,
Kerana di sini bukan persinggahanmu ...
Kita mengorak langkah bersama ...
Bersama janji yang kita kotakan,
Walaupun hanya untuk sementara waktu.
Andai kau lihat pantai yang bersih dan damai,
Itulah diriku yang setia pada sebuah janji ...
Walaupun hatiku kini hilang kembali..

Akan kekal abadi ...

Tersenyum Tanpa erti~

Posted by rixals ismail



Jika aku boleh mengulang waktu
Aku akan menghitung hari-hariku dengan bijaksana bersamanya
Jika aku boleh mengulang waktu
Aku akan selalu berada di sampingnya dan berdoa untuknya
Jika aku boleh mengulang waktu
Aku akan menghiburnya pada saat ia menjalani hari-hari yang berat
Jika aku boleh mengulang waktu
Aku akan menguatkannya dalam menjalani hidupnya yang pahit

Jika Tuhan hanya mengabulkan satu permintaan..
Aku ingin berdoa,
Semoga dia memafkan aku,

Jika saja aku tidak terlalu sibuk dengan duniaku sendiri
Jika saja aku ada saat dia memerlukan aku..

Aku tahu hatinya menjerit
“Di mana dia saat aku kesusahan?
Di mana dia saat aku memerlukannya?
Di mana dia, yang selalu menyebut dirinya sahabat sejati
Yang akan menguatkan dan mendoakan sahabatnya?”

Tapi dia hanya dapat tersenyum tanpa erti
Aku tahu hatinya perih
Hatinya geram
Hatinya marah
Mukanya panas
Dan ingin memakiku

Maafkan aku, sahabat..
Aku tidak sempat membantumu
Mendoakanmu
Menguatkanmu
Menghiburmu
Selama kau masih bersamaku

Maafkan aku, sahabat
Kalau aku menyakiti hatimu
Kalau aku membuat hatimu kecewa
Maafkan aku karena aku tidak mengerti
Apa erti sebuah persahabatan

Aku hanya hadir
Saat kau bahagia
Saat kau tersenyum
Saat kau senang

Pada saat kau jatuh, aku tidak membantumu berdiri
Pada saat kau lemah, aku tidak menguatkanmu
Pada saat kau susah, aku tidak ada untuk menolongmu
Pada saat kau menangis, aku tidak menyerahkan bahuku
Pada saat kau difitnah, aku tidak membelamu

Sesempit itukah arti persahabatan?

Semua tinggal masa lalu..
Waktu tidak akan mungkin berputar
Dan kembali ke masa lalu

Semua hanya tinggal sesalan
Yang kutahu, kau sedang melihatku
Dengan raut muka yang sedih dan kecewa

Sahabat, terima kasih..
Darimu aku belajar
Apa artinya sebuah penghargaan, cinta kasih dan persahabatan
Darimu pula aku mengetahui
Bagaimana rasanya ditolak dan tidak dihargai

Terima kasih telah menganggapku sebagai sahabat sejatimu
Dan maafkan aku..
Karena telah menyakiti hatimu dan membohongimu
Kalau aku sahabat sejatimu..

Maafkan aku atas keterlanjuranku...

Besday U~

Posted by rixals ismail



Hari ini, 18 Januari 2011, hari lahir seorang opismate ku di office.. cukup aku panggil dengan gelaran dia budak kecik.. tahu x kenapa pggl budak kecik.. sebab ntahlah badan dia x pernah beso2.. tang tu jugakkk ...nak kata x makan.. punyelah pelahap makan banyak.. tapi x nek2 pon badan..ngeee.. 1st aku jumpa dia masa di makan-makan di rumah bujang perempuan. Berbaju biru n trek hitam.. Dia dari mula smapai hbs kitarang kat situ nak balik.. keje dia asyik makan je.. mulot x hbs2 kunyah.. dari situ kitarang dah agak dia ni memang suka makan aka suka makan kott...

Sepanjang aku berkenalan dengan dak kecik ni.. actually dia seorang yg baek.. peramah n senang berurusan dengan dia.. maklumlah dia ni keje dekat ngan big bos aku.. hohooo... selalu gak kitarang ramai2 keluar bersama, makan bersama, bermaen badminton bersama joging n macam2 la.. dak kecik ni juga kadang2 tempat aku meluahkan rasa geram.. rasa sakit hati dan macam2 rasa kari ikan lah... sedp gak ye lama x mkn kari ikan.. banyak gak dia respon pada segala masalah aku... bagi aku nasihat percuma.. pa saja kalo aku mintak tolong.. dia pasti x berat hati nak menolong...xmo la cite lebey2.. pnc plak laa..

Apa yang aku paham dengan dak kecik ni,.. dia sangat tabah walau pun byk masalah yang muncul.. aku respek dia.. hadapi segala dengan teguh.. walaupun kekadang aku pernah nampak merah kat matanya.. berlian yang jatuh dari pancainderanya.. aku tahu dia cekal hadapi segala dengan baek.. aku pun x tahu dari mana dia dapat segala kekuatan tu.. aku pun tak setabah beliau.. dia selalu cakap.. kalau aku tanya di mana hatinya.. dia akan kata hati dia xde.. tak tahu kemana.. ini coretan untuk u.. bingkisan dari hati... jangan menangis lagi...

Saat hati benar-benar di landa gelisah... gundah.. ada sesuatu yang mengganggu fikiran... atau sakitkah hatimu..?? atau peritkah hatimu..?? atau mungkin hatimu derita di kala ini...

kenapa aduhai hati..??

apakah yang menyebabkan sakit hatimu..? atau derita hatimu..? ataupun fikiran keliru..

wahai hati.. bila engkau memandang segalanya dari Allah.. yang mempercepatkan segalanya.. yang menimpakan ujian.. yang menyebabkan sakitnya hatimu, membuatkan keinginanmu terhalang.. pastinya damailah hatimu jika engkau mengetahui.. kerana masakan Allah sengaja mentadbirkan segala2nya dengan sia-sia...
bukan Allah tidak tahu betapa deritanya hidupmu.. pecahnya hatimu..
mungkin itulah yang Dia mahukan..
Kerana Dia tahu, hati yang sebegini lebih lunak dan lebih mudah untuk dekat denganNya..

wahai hati..
berjalanlah dengan penuh harapan kepada Allah semata-mata..
walaupun hidup ini tak selalu bahagia..
sedekahkanlah satu senyuman walau d hatimu tak mampu lagi bertahan..
belajarlah memaafkan walau dirimu terluka..
hiduplah dalam iman walau hidup d penuhi godaan..
dan berpeganglah kepada Allah walau dia tidak kelihatan..
Bukti kasihNya, kita wujud d dunia pinjaman..

wahai hati..
ingatlah..bahawa orang yang soleh tidak gembira apabila mendapat sesuatu kesenangan..
Juga hatinya tidak berduka andai tidak mendapat apa yang di impikan..
Kerana dunia tiada di hatinya..
Yang ada hanyalah pengharapan kepada Allah semata-mata..

syukran kepada salah seorang ustazah saya.. yang mengingatkan saya..
"Jangan biarkan wujudnya pengharapan di hati kita kepada manusia.. Mengaharaplah kepada Allah semata-mata.."

aduhai hati..contohilah para sahabat Nabi saw..
Apabila di beri kesenangan, ahati pasti gelisah..
Di pohon kepada Allah agar mendatangkan kesempitan..
kerana hati mereka bimbang andai terleka dengan kesenangan..

Bertahun-tahun cuba ku pujuk hati sendiri..
aduhai hati..ketahuilah bahawa hidup bukan hanya di sini..
Di sana kekal abadi..
Aduhai hati..yakinlah Allah sentiasa bersama hambaNya yang inginkan cintaNya..
Bukankah keperitan itu juga dari Allah..?
Bukankah kesakitan itu juga dari Allah..?
Bukankah kesempitan otu juga dari Allah..?
Aduhai hati..yakinlah kasih Allah itu kasih sejati..
Aduhai hati..ingatlah, janji Allah janji yang pasti..

Wahai hati..manangislah penuh pengharapan kepada Ilahi..
Pasti kan kau temui jalannya nanti..
Wahai hati..usahlah bersedih lagi..
carilah redhaNya, sematkan di setiap sudut hati..
Moga kasihNya, menyinari hari-hari yg menanti..

Hepi Besday..
Moga Panjang Umo N murah Rexeki..
Terima Kasih untuk segala kebaikan selama ini..
Semoga U jump ahati u kembali....

bujal..

Be thankful~~

Posted by rixals ismail



*When you don't know something. For it gives you the opportunity to learn.
*For the difficult times. During those times you grow.
*For your mistake. They teach you valuable lessons.
*For your limitations. Bcoz they give you opportunities for improvement.
...
"It's easy to be thankful for the good thing. Find a way to be thankful for your troubles, they can become your blessing" :-)

Sayang???

Posted by rixals ismail



Selalunya orang yang kita sayang,suka membuatkan kita dalam keadaan teruji. Selalunya orang yang kita sayang,suka membuatkan kita terkeliru. Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita terluka.

Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan kita terkilan. Selalunya orang yang kita sayang, suka membuatkan tahap kesabaran kita menipis.

Dan selalunya orang yang kita sayang, suka hadir bila memerlukan dan pergi tanpa meninggalkan pesan…

Tapi apa saja yang kita lakukan... orang yang kita sayang tu pasti sentiasa tahu tentang kita.. care tentang kita.. walaupun sometimes kita dah buat orang yang kita sayang tu kecik hati,marah, bengang.. tapi jauh di sudut hatinya masih jugak sayang pada kita... sebab kadang-kadang orang yang kita sayang tu payah untuk tunjukan yang dia memang sayangkan kita... orang yang kita sayang tu hanya tunjukan yang dia sayang pada kita dengan caranya sahaja.. tapi kalau kita sayang padanya.. kita akan faham caranya itu yang dia masih sayang akan kita.. ngeeeeeeeeeee... Aku Sayang Kamu Lah!!!~

Sanubari Tercipta~

Posted by rixals ismail



Setelah berkurun ku mencari... setelah bertahun ku mencari.. akhirnya aku sudah temui ia.. aku harap ia yg terakhir untukku.. penat berlelah bertahun-tahun tapi tidak kesampaian.. penat mendengar leteran bebelan orang di persekitaranku... sakit hati bila mendengar pelbagai tohmahan dan ulasan mengenaiku.. Ku Harap Ia Sempurna~

Tuk Kamu~

Posted by rixals ismail



Dadali Band : Disaat Aku Mencintaimu

Mengapa kau pergi, Mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu,
berharap engkau jadi kekasih hatiku,
Malah kau pergi jauh dari hidupku,

Menyendiri lagi, Menyendiri lagi,
Di saat kau tinggalkan diriku pergi,
Tak pernah ada yang menhiasi hariku,
Di saat aku terbangun dari tidurku,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencintai dirimu,
Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta…….

Menyendiri lagi, Menyendiri lagi,
Di saat kau tinggalkan diriku pergi,
Tak pernah ada yang menhiasi hariku,
Di saat aku terbangun dari tidurku,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencintai dirimu,
Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta…….

Semoga engkau kan mengerti,, tentang perasaan ini
Maaf ku telah terbuai, akan indahnya cinta
Maaf sungguhku tak bisa, untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai, akan indahnya cinta

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta..........

Fahamila ia~

thanks to LaDY DYoT~